Råvaruhandel

Diskutera råvaruhandel och allmänna frågor kring handel med råvara här.

Råvaruhandel

Inläggav NisseP » 18 feb 2009, 22:16

Kul med ett nytt forum om råvaruhandel!

Jag har länge funderat på att det skulle vara kul att börja investera i olja och guld istället för enbart aktier men har aldrig kommit mig för att lära mig mer om det. Känner nån till mer om var man kan läsa och lära sig mer om handel med råvaror?

Tack på förhand

Nisse
NisseP

Re: Råvaruhandel

Inläggav Maria » 11 mar 2009, 04:01

jag är också intresserad av att handla med råvara. känns som ett bra alternativ till börsen just nu. kan dock inte heller så mycket om det men har börjat läsa en bok som heter Commodities for Dummies
Maria

Inläggav Markus » 11 mar 2009, 23:12

Det som är väldigt bra med råvaror är att dem inte är vidare korrelerade med börsen i övrigt. Så det är givet att ha lite olja och guld i sin portfölj. Bara aktier, räntebärande och någon fastighetsinvestering är ingen bra riskspridning.

Tror för övrigt att oljan kommer att sticka något sjukt när finanskrisen börjar ebba ut..
http://www.ForexTrading.se/blogg - upptäck valutahandel
Markus

handel med olja

Inläggav sezuan » 28 jun 2009, 18:42

Skönt att se volaliteten för oljan senaste tiden! jag har intresserat mig ganska mycket för just investering i råvaror senaste månaderna och framför allt för just handel med olja. Någon annan som plockat fina positioner i olja senaste veckorna?
sezuan

Re: handel med olja

Inläggav Maria » 04 jul 2009, 21:48

sezuan skrev:Skönt att se volaliteten för oljan senaste tiden! jag har intresserat mig ganska mycket för just investering i råvaror senaste månaderna och framför allt för just handel med olja. Någon annan som plockat fina positioner i olja senaste veckorna?

Jag har handlat en hel del olja hos forexyard och tycker det fungerat bra. Har plockat ca 25 pips senaste veckan.
Maria

Inläggav sezuan » 07 jul 2009, 23:59

Olja har fungerat mycket bra för mig också nu de senaste dagarna!
sezuan

Inläggav NisseP » 03 aug 2009, 23:30

Maria skrev:jag är också intresserad av att handla med råvara. känns som ett bra alternativ till börsen just nu. kan dock inte heller så mycket om det men har börjat läsa en bok som heter Commodities for Dummies

Är du nöjd med boken än så länge?

Jag har läst en annan bok på svenska som heter "Råvarumarknaden", skriven av Marian Radetzki. Den är ganska lättläst eftersom den är på svenska. Man kan ju också läsa den ursprungliga versionen men eftersom jag är ganska trött när jag läser efter jobbet så är det skönt att koppla av och kunna läsa på svenska. Den har varit ganska bra för att bilda sig en uppfattning kring det grundläggande med råvarumarknaden. Jag är helt klart nöjd med den och kommer nu förmodligen köpa den boken du tipsade om om du är nöjd med den?
NisseP

Inläggav Maria » 04 aug 2009, 00:23

NisseP skrev:
Maria skrev:jag är också intresserad av att handla med råvara. känns som ett bra alternativ till börsen just nu. kan dock inte heller så mycket om det men har börjat läsa en bok som heter Commodities for Dummies

Är du nöjd med boken än så länge?

Jag har läst en annan bok på svenska som heter "Råvarumarknaden", skriven av Marian Radetzki. Den är ganska lättläst eftersom den är på svenska. Man kan ju också läsa den ursprungliga versionen men eftersom jag är ganska trött när jag läser efter jobbet så är det skönt att koppla av och kunna läsa på svenska. Den har varit ganska bra för att bilda sig en uppfattning kring det grundläggande med råvarumarknaden. Jag är helt klart nöjd med den och kommer nu förmodligen köpa den boken du tipsade om om du är nöjd med den?

Ja är mycket nöjd med boken. Jag har tyvärr inte haft så mycket tid i sommar att läsa den tyvärr eftersom jag varit på semester ( utan att ta med den ) men jag är mycket glad över att ha börjat läsa den och använder den som uppslagsbok en hel del ! Absolut värda sina 150 kronor !
Maria

Inläggav NisseP » 07 aug 2009, 10:51

OK maria tack för ditt svar. Du kan väl höra av dig när du hunnit läsa lite mer? Jag tror jag kommer köpa den ganska snart men skulle vara kul att diskutera den efteråt.
NisseP

Inläggav Maria » 07 aug 2009, 19:57

NisseP skrev:OK maria tack för ditt svar. Du kan väl höra av dig när du hunnit läsa lite mer? Jag tror jag kommer köpa den ganska snart men skulle vara kul att diskutera den efteråt.

Det ska jag göra! Trevlig läsning & helg !
Maria

Återgå till Råvaror